
Opis studiów
Forma studiów:
Czas trwania:
Limit miejsc:
Język:
Studia doktoranckie: "Wielokulturowe zarządzanie w erze globalizacji", finansowane z grantu NCBiR, bezpłatne, prowadzone w języku angielskim. W trakcie studiów doktoranci realizują program, którego następstwem jest zdobycie interdyscyplinarnego przygotowania do dalszej pracy naukowej i dydaktycznej.
Obszary badawcze
Studenci będą pracowali w jedym z czterech zespołów badawczych :
- A. Zarządzanie w kulturowym kontekście (dr hab. Przemysław Hensel, prof. UW, prof. dr hab. Beata Glinka)
- B. Zachowania konsumenckie w perspektywie wielokulturowej (prof. dr hab. Grzegorz Karasiewicz, dr hab. Mariusz Trojanowski)
- C. Analiza porównawcza problemów zarządzania finansami na poziomie mikro i makro w różnych krajach/kulturach (dr hab. Marta Postuła, dr hab. Renata Karkowska, prof. dr hab. Jan Turyna, prof. dr hab. Andrzej Sopoćko)
- D. Zarządzanie potencjałem ludzkim w erze globalizacji (prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska, dr hab. Tomasz Ochinowski, dr hab. Krzysztof Walczak, dr hab. Grzegorz Jędrzejczak, prof. UW, dr hab. Józef Haczyński)
Udział w jednym z tych czterech seminariów nie wyklucza, że rozprawa doktorska będzie pisana pod kierunkiem innego pracownika naukowego.
Rekrutacja
Rekrutacja odbywa się na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej oraz oceny dokumentów. Niezbędny jest zapis w systemie IRK.
Opis postępowania rekrutacyjnego:
- Krok 1: WSTĘPNA AKCEPTACJA

Należy skontaktować się i zostać zaakceptowanym przez jednego z samodzielnych pracowników naukowych prowadzących jedno z 4 seminariów doktoranckich w języku angielskim (lista powyżej – sekcja „Obszary Badawcze”).
Wybranemu Opiekunowi Naukowemu należy przedstawić CV i podać dwa nazwiska osób mogących rekomendować kandydata. W przypadku, gdy rekomendujący jest spoza Wydziału Zarządzania – proszę podać: kim rekomendujący jest, na jakiej podstawie może rekomendować (promotor, wspólne badania, etc…), telefon, adres e-mail.
- Krok 2: REJESTRACJA w IRK
Zarejestrowanie się w systemie IRK : irk.oferta.uw.edu.pl
- Krok 3 : ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
W postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględnia się wartość punktową, przypisaną poszczególnym elementom oceny Kandydata. Kandydaci przyjmowani są wg. stworzonej na podstawie punktów listy rankingowej, pod warunkiem osiągnięcia co najmniej 80% punktów:
L.p.
|
Elementy oceny
|
Punkty
|
1
|
Zgodność zainteresowań naukowych Kandydata z profilem seminarium doktoranckiego
|
30
|
2
|
Aktywność naukowa i publikacyjna kandydata
|
10
|
3
|
Wyniki rozmowy kwalifikacyjnej z Kandydatem, sprawdzającej sprawność intelektualną w odpowiadaniu na pytania, motywację poznawczą, orientację kandydata w literaturze naukowej, badaniach naukowych…
|
30
|
4
|
Znajomość języka angielskiego
|
10
|
5
|
Rekomendacje (zbierane od wskazanych przez kandydata osób bezpośrednio przez Komisję Rekrutacyjną)
|
20
|
Program studiów
Program studiów doktoranckich można scharakteryzować w 7 punktach:
- Główny ciężar kształcenia w przygotowanym programie spoczywa na seminariach doktoranckich i zajęciach rozwijających warsztat metodologiczny doktoranta.
- W programie położono nacisk na odchodzenie od formuły tradycyjnych wykładów - wszystkie zajęcia będą wymagać aktywności doktorantów (elementy wykładowe nie powinny przekraczać 50% czasu). Doktoranci będą mieli możliwość zdalnego uczestnictwa w zajęciach.
- Łączny wymiar zajęć obowiązkowych, fakultatywnych i praktyk zawodowych, objętych programem studiów doktoranckich, umożliwia doktorantowi zdobycie 45 punktów ECTS.
- Wymiar zajęć fakultatywnych wynosi 75 godzin (5 ECTS), przy czym doktorant może wybierać wśród zajęć rozwijających umiejętności zawodowe lub dydaktyczne (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 10 lutego 2017 r. w sprawie kształcenia na studiach doktoranckich w uczelniach i jednostkach naukowych).
- Doktoranci na pierwszym roku obowiązkowo uczestniczą w zajęciach „Dydaktyka szkoły wyższej” prowadzonych przez Wydział Pedagogiczny (15h, 5 ECTS).
- W programie uwzględnione są praktyki dydaktyczne, w wymiarze co najmniej 30 godzin.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA osiągane w wyniku realizacji programu studiów doktoranckich na Wydziale Zarządzania UW zgodne z charakterystykami I stopnia (uniwersalnymi) i II stopnia (specyficznymi) Polskiej Ramy Kwalifikacji (poziom 8)
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM STUDIÓW
Program Studiów Doktoranckich na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego na ścieżce angielskiej współfinansowanych przez grant POWR.03.02.00-IP.08.00-DOK/16 „Zarządzanie wielokulturowe w erze globalizacji” |
Semestr |
Przedmiot |
Seminarium z elementami wykładowymi |
ECTS |
|
1 |
Seminarium doktoranckie |
18 |
2 |
1 |
Analiza badań ilościowych |
15 |
2 |
1 |
Metodyka pracy naukowej (korzystanie z baz danych + prawo autorskie) |
15 |
1 |
1 |
Wykłady kierunkowe: ekonomia 1 lub finanse1 |
15 |
1 |
1 |
Wykłady kierunkowe : zarządzanie1 |
15 |
1 |
2 |
Seminarium doktoranckie |
18 |
2 |
2 |
Wykłady kierunkowe: ekonomia 2 lub finanse2 |
15 |
1 |
2 |
Wykłady kierunkowe: zarządzanie 2 |
15 |
2 |
2 |
Dydaktyka szkoły wyższej |
15 |
5 |
2 |
Analiza badań jakościowych |
15 |
2 |
2 |
zajęcia fakultatywne |
15 |
1 |
2 |
Praktyka dydaktyczna |
30 |
1 |
Ogółem |
na 1 roku: |
201 |
21 |
3 |
Seminarium doktoranckie |
18 |
2 |
3 |
Metody badania wpływu uwarunkowań kulturowych |
15 |
2 |
3 |
zajęcia fakultatywne |
15 |
1 |
4 |
Seminarium doktoranckie |
18 |
2 |
4 |
zajęcia fakultatywne |
15 |
1 |
4 |
Praktyka dydaktyczna |
30 |
1 |
Ogółem |
na 2 roku |
111 |
9 |
5 |
Seminarium doktoranckie |
18 |
2 |
5 |
zajęcia fakultatywne |
15 |
1 |
6 |
Seminarium doktoranckie |
18 |
2 |
6 |
zajęcia fakultatywne |
15 |
1 |
6 |
Praktyka dydaktyczna |
30 |
1 |
Ogółem |
na 3 roku |
96 |
7 |
7 |
Seminarium doktoranckie |
15 |
3 |
7 |
zajęcia fakultatywne |
15 |
1 |
8 |
Seminarium doktoranckie |
15 |
3 |
8 |
Praktyka dydaktyczna |
30 |
1 |
Ogółem |
na 4 roku |
75 |
8 |
|
RAZEM |
483 |
45 |
EFEKTY KSZTAŁCENIA OSIĄGANE W WYNIKU REALIZACJI PROGRAMU STUDIÓW DOKTORANCKICH NA WYDZIALE ZARZĄDZANIA UW
W ZAKRESIE WIEDZY:
- zna światowy dorobek naukowy z zakresu wybranej dyscypliny (nauki o nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) oraz wynikające z niego implikacje dla praktyki;
- posiada szczegółową wiedzę teoretyczną dotyczącą obszaru prowadzonych badań opartą na publikacjach naukowych poświęconych najnowszym osiągnięciom nauki w tym obszarze;
- posiada podstawową wiedzę obejmującą metodykę prowadzenia badań naukowych oraz prawny i etyczny kontekst działalności naukowej;
- potrafi zidentyfikować pytania badawcze wynikające z zapotrzebowania zgłaszanych przez praktyków zarządzania, ekonomistów i finansistów;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą przygotowywania publikacji naukowych i prezentowania wyników badań;
- posiada podstawową wiedzę w zakresie metod i technik procesu dydaktycznego;
- posiada podstawową wiedzę w zakresie pozyskiwania, prowadzenia i zarządzania projektami badawczymi z uwzględnieniem aspektów finansowych i prawnych tych projektów;
- posiada podstawową wiedzę w zakresie transferu technologii i komercjalizacji wyników badań z uwzględnieniem aspektu ochrony własności intelektualnej;
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi skutecznie poszukiwać najnowszych informacji naukowych z różnych źródeł, dokonywać ich selekcji, interpretacji oraz syntezy;
- potrafi krytycznie ocenić rezultaty badań oraz ich wkład w rozwój wybranej dyscypliny (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) oraz określić przydatność i możliwość wykorzystania osiągnięć teoretycznych w praktyce;
- potrafi praktycznie stosować i doskonalić metody badawcze właściwe dla wybranej dyscypliny (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse);
- potrafi dostrzegać, formułować i rozwiązywać problemy naukowe w wybranej dyscyplinie (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse), w tym podejmować wyzwania badawcze prowadzące do tworzenia innowacyjnych rozwiązań;
- potrafi napisać dobrze udokumentowane opracowanie, którego poziom spełnia kryteria publikacji w najwyżej cenionych czasopismach naukowych w wybranej dyscyplinie (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse);
- potrafi poprawnie metodologicznie zaplanować i zrealizować własny projekt badawczy, także dotyczący zagadnień interdyscyplinarnych;
- potrafi uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym (posługując się sprawnie co najmniej jednym językiem obcym - uznając język angielski jako podstawowy język wymiany naukowej) reprezentującym różne dziedziny;
- potrafi zaprezentować w sposób zrozumiały swoje pomysły i wyniki używając właściwych argumentów w dyskusji naukowej;
- potrafi stosować nowoczesne metody i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych w sposób metodyczny;
- potrafi upowszechniać wyniki prac badawczych i w miarę możności transferować je do sfery gospodarczej i społecznej;
- potrafi samodzielnie planować własny rozwój oraz inspirować rozwój innych osób.
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- wykazuje krytyczne podejście do wyników własnej pracy twórczej i ich wpływu na rozwój dyscypliny, rozumiejąc potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych;
- ma świadomość ważkości profesjonalnego zachowania i etycznej postawy w kreowaniu etosu środowiska naukowego i zawodowego;
- myśli i działa w sposób niezależny, twórczy i przedsiębiorczy, wykazuje inicjatywę w tworzeniu nowych idei i nowatorskich rozwiązań, dąży do odkrywania nowych metod badań naukowych;
- angażuje się w najwyższej jakości kształcenie specjalistów wybranej dyscypliny (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) oraz inne działania sprzyjające rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego ceniącego rolę nauki;
- przejawia chęć do upowszechniania wiedzy w społeczeństwie, m.in. poprzez środki masowego przekazu i współpracę ze szkolnictwem powszechnym w zakresie wyjaśniania osiągnięć nauki i techniki, w sposób powszechnie zrozumiały, z wykorzystaniem różnych punktów widzenia.
DZIAŁANIA PROWADZĄCE DO UZYSKANIA WYSPECYFIKOWANYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Określone efekty kształcenia powinny być osiągnięte w wyniku realizacji częściowo zindywidualizowanego programu studiów, obejmującego:
- pracę naukową prowadzoną pod kierunkiem opiekuna naukowego, zmierzającą do realizacji celów badawczych, a następnie uzyskania stopnia naukowego doktora;
- aktywny udział w zajęciach o charakterze podstawowym dla dziedziny nauk ekonomicznych, o wysokim stopniu zaawansowania;
- aktywny udział w zajęciach związanych z wybraną dyscypliną (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) o wysokim stopniu zaawansowania i prezentujących najnowsze osiągnięcia nauki;
- aktywny udział w zajęciach budujących ogólne umiejętności zawodowe z uwzględnieniem umiejętności prowadzenia badań;
- aktywny udział w zajęciach budujących ogólne umiejętności komunikacyjne ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych;
- praktyki dydaktyczne;
- aktywne uczestnictwo w życiu wspólnoty akademickiej krajowej i międzynarodowej;
- wypełnienie wymagań związanych z przeprowadzeniem przewodu doktorskiego.
SPOSOBY OCENY UZYSKANYCH EFEKTÓW
- Ocena opiekuna naukowego (promotora) w zakresie zadań szczegółowych;
- Zaliczenia z zajęć obligatoryjnych;
- Zaliczenia z zajęć fakultatywnych rozwijających umiejętności dydaktyczne i zawodowe;
- Egzaminy doktorskie;
- Ocena roczna opiekuna naukowego (promotora);
- Opinie recenzentów publikacji, wniosków grantowych, aplikacji konferencyjnych autorstwa doktoranta;
- Ocena roczna kierownika studiów doktoranckich.